40 lat temu SEAT stworzył historię: Co wyróżniało pionierskiego sedana Málagę?
W połowie lat 80. SEAT wkroczył w nową erę, prezentując swój pierwszy samochód w typie sedan – model Málaga. Wprowadzony na rynek w 1985 roku stanowił kamień milowy w historii hiszpańskiego producenta. Produkowana do 1992 roku Málaga symbolizowała ambicje marki, która po raz pierwszy odważnie zaznaczyła swoją obecność w segmencie kompaktowych limuzyn.
W latach 1985–1992 SEAT wprowadził na rynek swojego debiutanckiego sedana Málagę, otwierając nowy rozdział w historii marki.
Nazwa modelu czerpie inspirację z urokliwego, nadmorskiego miasta w Europie, słynącego z bogatej historii.
Model Málaga, podobnie jak Marbella i Ibiza, powstał we współpracy z legendarnym projektantem Giorgetto Giugiaro, uznawanym za ikonę designu XX wieku.
Hiszpański rodowód
Nazwa modelu, podobnie jak w przypadku innych kultowych pojazdów SEAT-a, takich jak Marbella czy Ibiza, została zaczerpnięta z geografii Hiszpanii i zainspirowana jednym z jej najbardziej malowniczych miast. Położona nad Morzem Śródziemnym Málaga słynie z wyjątkowego klimatu, sztuki i historii, będąc miejscem narodzin Pabla Picassa oraz tętniącym życiem kulturalnym centrum Andaluzji.
Za projekt Málagi odpowiadał Giorgetto Giugiaro, włoski wizjoner, uznawany za jedną z największych ikon wzornictwa motoryzacyjnego XX wieku. Projektant w latach 80. i 90. stworzył jedne z najbardziej rozpoznawalnych modeli marki takie jak: SEAT Ibiza, Leon, Cordoba, Toledo i Malaga. W 1999 roku został wyróżniony tytułem „Konstruktora Stulecia”. Współpraca z Giugiaro zaowocowała ponadczasową stylistyką, która łączyła funkcjonalność z elegancją, idealnie wpisując się w potrzeby kierowców tamtej dekady.
Wygląd i temperament
Málaga nie tylko wyglądała inaczej niż wcześniejsze modele SEAT-a, ale była też bardziej zaawansowana technicznie. Przez okres produkcji dostępna była z trzema jednostkami napędowymi: dwiema benzynowymi (1.2 i 1.5 litra) oraz wysokoprężną (1.7 litra), znaną wcześniej z modeli Ritmo i Ronda. Początkowo niektóre wersje oferowały pięciobiegową skrzynię jako opcję. Z czasem jednak wszystkie warianty standardowo wyposażano w pięć przełożeń.
Lata 80. były czasem intensywnego rozwoju technologii motoryzacyjnej. Málaga powstała w momencie, gdy na rynku zaczęto wprowadzać katalizatory oraz systemy wtrysku paliwa – elementy, które w kolejnych latach znacząco poprawiały osiągi i ekologiczność samochodów. W najbardziej zaawansowanych wersjach zastosowano wyższy stopień sprężania (z 9,5:1 do 10,8:1), co pozwoliło osiągać prędkość maksymalną sięgającą nawet 170 km/h.
Kulminacją rozwoju modelu była, najbardziej dynamiczna odsłona sedana, wersja Málaga Injection. Dzięki wielopunktowemu wtryskowi paliwa, wentylowanym tarczom hamulcowym i rekordowemu stopniowi sprężania 11,0:1, auto osiągało 101 KM i rozpędzało się do 175 km/h. Jak na swoje czasy, była to była imponująca specyfikacja, pokazująca, że SEAT potrafi nie tylko tworzyć przystępne samochody, ale też zaawansowane technologicznie konstrukcje.
Dziś, z perspektywy lat, SEAT Málaga pozostaje rzadziej spotykanym, ale ważnym symbolem transformacji marki. To właśnie dzięki takim modelom SEAT mógł w kolejnych dekadach rozwijać swoje portfolio i umacniać pozycję jako producent samochodów łączących styl, innowację i śródziemnomorskiego ducha.