50 lat innowacji w Martorell – miejsce narodzin legendy SEAT 1200 Sport
Martorell Technical Centre – ośrodek projektowo-badawczy SEAT-a – w 2025 roku obchodzi 50-lecie swojej działalności. To tu, na powierzchni ponad 200 000 m², zespół liczący dziś ponad 1300 inżynierów i projektantów od pięciu dekad tworzy rozwiązania definiujące przyszłość mobilności. Wszystko zaczęło się jednak w 1975 roku, gdy w sercu Katalonii światło dzienne ujrzał SEAT 1200 Sport – pierwszy w całości autorski model marki, zaprojektowany przez Aldo Sessano. Model ten był nie tylko symbolem nowoczesności, ale także zwiastunem rozwoju, który dziś kontynuuje CUPRA,
Martorell Technical Centre, czyli technologiczne serce hiszpańskiej motoryzacji, obchodzi w tym roku jubileusz 50-lecia działalności.
To właśnie tu powstał pierwszy zaprojektowany od podstaw samochód marki: SEAT 1200 Sport.
Model wyróżniał się nie tylko unikalnym designem, ale też sportowym charakterem i imponującymi osiągami, dzięki i udziałem w wyścigach.
To właśnie centrum Martorell odegrało kluczową rolę w narodzinach nowej marki: CUPRA.
SEAT 1200 Sport – sportowy duch lat 70.
SEAT 1200 Sport był prawdziwym przełomem dla hiszpańskiej motoryzacji. Zaprezentowany w 1975 roku, model wyróżniał się futurystycznym jak na swoje czasy designem z charakterystycznym czarnym obramowaniem przodu z poliuretanu – stąd jego przydomek „Bocanegra” (Czarnousty). Samochód napędzany był czterocylindrowym silnikiem o pojemności 1.2 litra, który generował moc 67 KM – co przy niewielkiej masie (około 800 kg) pozwalało na imponująco dynamiczną jazdę i prędkość maksymalną bliską 157 km/h. W modelu zastosowano wzdłużny silnik z modelu 124, którego umieszczenie w poprzecznym układzie wymagało od inżynierów nie lada pomysłowości - w konsekwencji jednostka musiała zostać przechylona o 16 stopni. Rok później wprowadzono wariant z jeszcze mocniejszym silnikiem o mocy 77 KM: model 1430 Sport.
Auto było produkowane w Hiszpanii w latach 1975–1979, a łącznie powstało nieco ponad 19 000 egzemplarzy. SEAT 1200 Sport szybko zdobył uznanie nie tylko wśród kierowców szukających sportowego charakteru w przystępnej cenie, ale również w środowisku wyścigowym. Model chwalono za zwinność, lekką konstrukcję oraz dobre prowadzenie w ciasnych zakrętach.
Ponad 30 lat później, marka nawiązała do tego dziedzictwa tworząc SEAT Ibiza Bocanegra, czyli usportowioną wersję modelu Ibiza IV o sportowym charakterze.