50 lat wyprzedzania przyszłości – ośrodek SEAT S.A. w Martorell
SEAT 1200 Sport, znany szerzej jako „Bocanegra”, przeszedł do historii dzięki swojemu charakterystycznemu czarnemu zderzakowi z pianki poliuretanowej, który nadał mu słynny przydomek. Ale ten model był również kamieniem milowym w historii SEAT S.A., jako pierwszy opracowany w całości w Centrum Technicznym. Był rok 1975.
Filar innowacyjności firmy, czyli Centrum Techniczne SEAT S.A. świętuje swoje 50-lecie.
34 000 specjalistów opracowało ponad 950 prototypów i kultowych modeli w ciągu ostatnich pięciu dekad.
Z 310 000 symulacji przeprowadzonych w 2024 roku, aż 220 000 dotyczyło klastra miejskich samochodów elektrycznych.
W 2025 roku, kiedy firma obchodzi 75-lecie, jej Centrum Badań i Rozwoju świętuje również 50-lecie istnienia, będąc jednocześnie w pełni zaangażowanym w rozwój miejskiego samochodu elektrycznego. „Ten podwójny jubileusz to ważny moment, który podkreśla nasze nieustanne zaangażowanie w postęp, rozwój talentów i wizję przyszłości” – mówi Dr Werner Tietz, Wiceprezes SEAT S.A. ds. Badań i Rozwoju.
Od papieru do cyfryzacji.
W początkach działalności Centrum Technicznego, 211 pracowników rozkładało na stołach duże arkusze papieru i ręcznie szkicowało pierwsze projekty modeli. Odtwarzanie sylwetki prototypu w skali 1:1 odbywało się z wykorzystaniem gipsu, a testy akustyczne przeprowadzano w pomieszczeniach, których ściany wyłożone były pianką.
Dziś zespół liczy już 1000 osób: inżynierów, projektantów, specjalistów od aerodynamiki i akustyki, którzy pracują z wykorzystaniem szkiców 3D, gogli VR i narzędzi opartych na sztucznej inteligencji. „Największą zmianą jest różnorodność technologii, które nasz zespół musi dziś opanować” – mówi Josep Bons, dyrektor ds. doświadczenia użytkownika i inżynierii wnętrza.
Gips zastąpiono gliną, a testy akustyczne odbywają się w bezodbiciowej komorze z technologią „box in box” – wewnętrznym pomieszczeniem zbudowanym w większym z warstw stali i betonu, które izolują ponad 95% dźwięków i wibracji z zewnątrz. W środku tradycyjne mikrofony ustąpiły miejsca manekinom, które odwzorowują ludzkie postrzeganie dźwięku, rejestrując każdą jego niuans.
Modele, które przeszły do historii.
Po „Bocanegra” przyszedł czas na tak kultowe modele jak Ibiza, Toledo i Leon. Integracja z Grupą Volkswagen w 1986 roku, a następnie z klastrem Audi-Lamborghini w 2002, zapewniła Centrum Technicznemu siłę i zasoby, które pozwoliły znacznie rozszerzyć jego działalność. Otwarcie Centrum Projektowego i Centrum Rozwoju Prototypów w 2007 roku umożliwiło z kolei centralizację całego procesu – od pierwszej kreski projektanta aż po ostateczną walidację przed rozpoczęciem produkcji seryjnej – wszystko w Martorell.
W 2020 roku na rynek trafił kolejny symbol firmy – CUPRA Formentor, pierwszy model zaprojektowany i opracowany w całości przez markę, który do dziś pozostaje jej bestsellerem. Rok później pojawiła się CUPRA Born – pierwszy w pełni elektryczny samochód marki, stanowiący początek jej elektrycznej transformacji. W tym samym roku Centrum Techniczne powiększono o Test Center Energy – unikalne centrum badawczo-rozwojowe akumulatorów w południowej Europie. Równolegle rozpoczęto budowę zakładu montażu systemów bateryjnych, w który zainwestowano 300 milionów euro.
Tworzenie elektrycznej przyszłości.
Dziś to właśnie rozwój miejskich samochodów elektrycznych jest głównym celem innowacyjnego hubu. Spośród 310 000 symulacji przeprowadzonych w 2024 roku – obejmujących między innymi aerodynamikę, bezpieczeństwo i akustykę – aż 220 000 dotyczyło tej kategorii pojazdów. „Prowadzenie prac nad miejskimi samochodami elektrycznymi to wyraz zaufania, jakim Grupa Volkswagen darzy naszych ludzi i nasze kompetencje” – podkreśla dr Werner Tietz. To zaufanie budowane jest od pięciu dekad i potwierdzane twardymi danymi.
50 lat Centrum Technicznego w liczbach
Od 211 pracowników w 1975 roku do 1 000 obecnie
34 000 specjalistów łącznie w całej historii
Powierzchnia obiektu zwiększona z 16 000 m² do 200 000 m²
950 prototypów
359 zgłoszonych patentów
35 000 000 km testów w ekstremalnych warunkach atmosferycznych