Grupa SEAT osiąga rekordowy zysk operacyjny 633 milionów euro w wymagających warunkach rynkowych
Grupa SEAT zaprezentowała wyniki finansowe za 2024 rok oraz przyszłe cele strategiczne w obliczu trwających wyzwań w branży motoryzacyjnej. Zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Sprawozdawczości Finansowej (IFRS), w ubiegłym roku grupa osiągnęła rekordowy zysk operacyjny w wysokości 633 milionów euro, co oznacza wzrost o 1,3% w porównaniu do 2023 roku. Roczne obroty wzrosły do rekordowego poziomu 14,5 miliarda euro, czyli o 1,4% więcej niż w poprzednim roku. Rentowność sprzedaży utrzymuje się na stabilnym poziomie 4,4%. Wyniki te potwierdzają siłę i strategię w obliczu obecnych i przyszłych wyzwań.
„Po bardzo intensywnym roku osiągnęliśmy najlepsze wyniki finansowe w naszej historii. Rekordowe wyniki za 2024 rok są efektem naszych wysiłków z ostatnich pięciu lat, mających na celu budowę bardziej rentownej przyszłości dla naszej firmy. Wyraźnie jednak widać, że potrójne wyzwanie, jakim jest spowolnienie rynku pojazdów elektrycznych, rosnąca konkurencja z Chin oraz niestabilna sytuacja celna stanowi istotne zagrożenie i wymaga od nas większej elastyczności w planowaniu przyszłości.” - powiedział Wayne Griffiths, CEO SEAT i CUPRA.
Wyniki na globalnym rynku
Globalne dostawy
Wzrost o 7,5% w 2024 roku – sprzedano 558 100 pojazdów, co było możliwe dzięki dalszym sukcesom marek CUPRA i SEAT.
Obroty
Wzrost do rekordowego poziomu 14,5 miliarda euro (o 1,4% więcej niż w poprzednim roku).
Zysk operacyjny
Zwiększona sprzedaż pojazdów oraz wzmocnienie modelu biznesowego przyczyniły się do wzrostu zysku operacyjnego do 633 milionów euro, co oznacza wzrost o 1,3% w porównaniu do 2023 roku.
Rentowność sprzedaży
Pozostaje stabilna na poziomie 4.4%.
Przepływy pieniężne brutto
Osiągnęły 1,3 miliarda euro, co oznacza wzrost o 3,6% w porównaniu do 2023 roku, zapewniając firmie zasoby na znaczące inwestycje w przyszłość.
„Udowodniliśmy naszą odporność biznesową i osiągnęliśmy rekordowe wyniki w zakresie obrotów, wyniku operacyjnego, przepływów pieniężnych brutto oraz działalności inwestycyjnej. Pomimo niepewności w branży ponownie potwierdziliśmy naszą rentowność. Te wyniki dają nam solidne podstawy do dalszego rozwoju i stawiania czoła przyszłym wyzwaniom.” - powiedział Patrick Mayer, Executive Vice-President ds. finansów i IT w SEAT S.A.
Sukces zbudowany na czterech kluczowych filarach
Rekordowe wyniki 2024 roku to efekt pięcioletniej strategii opartej na czterech kluczowych filarach:
Wzrost marki CUPRA
CUPRA od momentu debiutu odniosła spektakularny sukces, redefiniując branżę motoryzacyjną – sprzedano już 800 000 samochodów na całym świecie, a do końca 2025 roku liczba ta ma osiągnąć milion. Po rekordowym roku premier w 2024 roku marka wprowadziła na rynek 7 modeli w ciągu 7 lat, budując pełną gamę pojazdów. Jej najnowszy model, CUPRA Raval, będzie miał swoją światową premierę podczas targów IAA we wrześniu 2025 roku. CUPRA umacnia także swoją globalną obecność – w tym roku otwarto nowe City Garages w Wiedniu i Manchesterze, a do 2030 roku marka planuje wejść na rynek amerykański. W ostatnim czasie została również uznana za „Najmodniejszą Markę” w plebiscycie Auto Motor und Sport, zdobywając niemal 100 000 głosów. Według Interbrand wartość marki CUPRA zbliża się już do 2 miliardów euro.
Wzmacnianie modelu biznesowego
Dzięki strategicznej restrukturyzacji koszty stałe zostały zredukowane o 30%, co przełożyło się na większą efektywność operacyjną. CUPRA znacząco przyczyniła się do rentowności firmy, zwiększając przychód na samochód o 35% od 2019 roku. Marka SEAT również jest w świetnej kondycji – sprzedaż wzrosła o 7,5% w 2024 roku, osiągając poziom 310 000 sprzedanych pojazdów. W ciągu ostatnich pięciu lat firma zainwestowała 5,4 miliarda euro, co zapewniło jej przewagę konkurencyjną i stworzyło solidne fundamenty pod przyszłe innowacje i sukcesy.
Elektryfikacja
SEAT S.A. przekształca Hiszpanię w europejskie centrum elektromobilności. Wspólnie z Grupą Volkswagen, PowerCo oraz partnerami Future: Fast Forward firma przeznaczyła 10 miliardów euro na elektryfikację kraju, z czego 3 miliardy euro zainwestowano w zakłady w Martorell. Linia produkcyjna 1 jest obecnie przygotowywana do wytwarzania miejskich samochodów elektrycznych Grupy Volkswagen – to kluczowy projekt prowadzony w ramach Brand Group Core, który ma na celu demokratyzację elektromobilności w Hiszpanii i całej Europie. CUPRA Raval i Volkswagen ID.2 zjadą z linii produkcyjnej już w pierwszej połowie przyszłego roku. Budowa zakładu montażu baterii o wartości 300 milionów euro również dobiega końca, co dodatkowo wspiera transformację firmy.
Transformacja organizacyjna i kulturowa
W ciągu ostatnich pięciu lat firma stała się bardziej elastyczna, dynamiczna i w pełni zgodna ze swoimi kluczowymi wartościami: „Inspire Boldness to Succeed as One”. Koncentracja na efektywności i współpracy pozwala zespołowi działać zdecydowanie, napędzać innowacje i osiągać sukcesy, jednocześnie realizując wspólną wizję przyszłości.
Nasze zdecydowane zaangażowanie w elektryfikację
Transformacja, jaką przechodzi SEAT S.A. na wszystkich poziomach, jest ściśle powiązana z zaangażowaniem firmy w rozwój elektromobilności. Choć powolny postęp rynku pojazdów elektrycznych w Europie stanowi wyzwanie dla branży motoryzacyjnej, firma pozostaje optymistyczna:
“Elektryfikacja nie postępuje w tempie, jakiego potrzebujemy, ale zamiast traktować to jako problem, powinniśmy dostrzec w tym szansę: na przekształcenie naszej branży, poprawę konkurencyjności i napędzanie zrównoważonego wzrostu. Europa i Hiszpania muszą mieć odwagę i wiarę, by wykorzystać tę okazję, ponieważ elektryfikacja jest nieodwracalna.
Nasze zaangażowanie w elektryfikację jest jasne. Teraz oczekujemy tego samego poziomu zaangażowania ze strony liderów w Hiszpanii i całej Europie. Wspólnie musimy być elastyczni, słuchać konsumentów, rozumieć ich potrzeby i zabrać ich ze sobą w tę podróż”. - powiedział Wayne Griffiths, CEO SEAT i CUPRA.
Wspieranie społeczeństwa: inauguracja Fundacji SEAT CUPRA
W tym roku SEAT S.A. obchodzi swoje 75-lecie. Przez ponad siedem dekad firma była zaufanym pracodawcą dla wielu pokoleń, tworząc miejsca pracy w swoich fabrykach, łańcuchach dostaw i sieciach dealerskich oraz przyczyniając się do rozwoju hiszpańskiego społeczeństwa. Z okazji tego wyjątkowego jubileuszu SEAT S.A. otwiera nowy rozdział swojego zaangażowania społecznego, powołując do życia Fundację SEAT CUPRA.
„75 lat temu wprowadziliśmy Hiszpanię na ścieżkę motoryzacji. Dziś jesteśmy jedną z najważniejszych firm w kraju i jedyną marką motoryzacyjną, która projektuje, rozwija i produkuje samochody w Hiszpanii. Przez całą naszą historię napędzaliśmy postęp, tworząc miejsca pracy i wspierając społeczności. Teraz, dzięki powołaniu Fundacji SEAT CUPRA, pogłębiamy nasze zaangażowanie w społeczeństwo, kształtując lepszą przyszłość dla kolejnych pokoleń.” - powiedział Wayne Griffiths, CEO of SEAT and CUPRA.
Patricia Such obejmie kierownictwo nad Fundacją SEAT CUPRA, łącząc tę rolę ze swoimi dotychczasowymi obowiązkami. Fundacja będzie koncentrować się na rozwijaniu potencjału młodych ludzi oraz wspieraniu bardziej dynamicznego i sprawiedliwego społeczeństwa. Jej działalność opiera się na trzech kluczowych filarach: nowe pokolenie, zdrowie oraz społeczeństwo, a jej celem jest wywieranie realnego, pozytywnego wpływu. Szczegóły dotyczące inicjatyw fundacji zostaną przekazane w nadchodzących miesiącach.
“To właśnie ta generacja, która musi budować przyszłość, teraz najmniej w nią wierzy. I nie możemy na to pozwolić. Mamy więc ogromną odpowiedzialność: pomóc młodym ludziom uwolnić się od wszystkiego, co ich ogranicza, i obudzić moc, którą mają w sobie.
Fundacja otworzy drzwi do sztuki, filmu, sportu i zdrowia. Będzie wspierać młodych badaczy oraz dostarczać opiekę zdrowotną tam, gdzie jest to najbardziej potrzebne, tworzyć nowe możliwości i pozostawiać trwały ślad”. - powiedziała Patricia Such, Director ds. Public Affairs i operacji korporacyjnych w SEAT S.A. & Dyrektor rady fundatorów, SEAT CUPRA Foundation.