Markus Haupt nowym CEO marek SEAT i CUPRA
10 października 2025

Markus Haupt nowym CEO marek SEAT i CUPRA

SEAT

Rada Nadzorcza SEAT-a i CUPRY, której przewodniczy Thomas Schäfer – członek Zarządu Volkswagen AG, Brand Group Core oraz prezes marki Volkswagen – mianowała Markusa Haupta nowym prezesem SEAT-a i CUPRY ze skutkiem natychmiastowym. Haupt pełnił obowiązki tymczasowego prezesa od 1 kwietnia, a teraz – z pełnym poparciem Komitetu Wykonawczego firmy – oficjalnie obejmuje stanowisko na stałe.

• To ogłoszenie pojawia się w kluczowym momencie działalności firmy – marka CUPRA kontynuuje dynamiczny wzrost pod względem sprzedaży, liczby rynków i rozwoju gamy modelowej, przygotowując się do premiery modelu CUPRA Raval.

• Z ponad 20-letnim doświadczeniem zdobytym na różnych stanowiskach i rynkach w ramach Grupy Volkswagen, Markus Haupt, który swoją karierę rozpoczynał w SEAT, wnosi do nowej roli bogatą wiedzę z zakresu produkcji, logistyki i przywództwa strategicznego.

• Po okresie przejściowym Haupt będzie koncentrował się na przyspieszeniu procesu elektryfikacji firmy, utrzymaniu dynamicznego wzrostu marki CUPRA oraz odświeżeniu marki SEAT – począwszy od światowej premiery nowych modeli SEAT Ibiza i Arona.

• Jako wiceprezes wykonawczy ds. produkcji i logistyki Markus Haupt kierował procesem elektryfikacji firmy, w tym inwestycją o wartości 3 miliardów euro w zakład w Martorell, oraz przewodził przełomowemu projektowi rodziny miejskich samochodów elektrycznych.

• Informacja o nowym wiceprezesie ds. produkcji i logistyki zostanie przekazana w odpowiednim czasie.

„Markus wnosi ponad dwie dekady doświadczenia zdobytego w ramach różnych marek i na różnych rynkach Grupy” – powiedział Thomas Schäfer, przewodniczący Rady Nadzorczej SEAT-a i CUPRY. – „Jego ekspercka wiedza z zakresu produkcji, logistyki i planowania strategicznego czyni go idealnym liderem, który poprowadzi realizację strategii elektryfikacji firmy i dalszy rozwój marki CUPRA. Dzięki skutecznemu kierowaniu transformacją zakładów SEAT-a i CUPRY w przygotowaniu do produkcji rodziny miejskich samochodów elektrycznych, Markus jest doskonale przygotowany, by kształtować przyszłość obu marek” – dodał.

Od momentu objęcia funkcji wiceprezesa wykonawczego ds. produkcji i logistyki w 2022 roku Haupt kierował transformacją o strategicznym znaczeniu, obejmującą m.in. inwestycję o wartości 3 miliardów euro w elektryfikację zakładu w Martorell. Dzięki jego wizji i doświadczeniu firma przewodzi przełomowemu projektowi rodziny miejskich samochodów elektrycznych, obejmującemu cztery modele, trzy marki i dwie fabryki w ramach Brand Group Core. Inicjatywa ta ma na celu uczynienie elektromobilności bardziej dostępną, a jej pierwszym efektem będzie wyczekiwana CUPRA Raval – model, który zjedzie z taśmy produkcyjnej w marcu 2026 roku, otwierając nową erę miejskiej mobilności elektrycznej.

„Moja pasja do motoryzacji narodziła się bardzo wcześnie i od zawsze wyznaczała kierunek mojej kariery – od pracy nad prototypami w Grupie Volkswagen po objęcie stanowiska prezesa SEAT-a i CUPRY. To dla mnie ogromny zaszczyt prowadzić firmę przez jeden z najważniejszych etapów jej historii – obejmujący premierę przełomowych modeli, takich jak CUPRA Raval oraz naszą transformację w kierunku elektryfikacji. Wraz z Komitetem Wykonawczym i naszymi zespołami jestem przekonany, że napiszemy nowy rozdział wzrostu w historii firmy” – powiedział Markus Haupt po ogłoszeniu nominacji. – „Chciałbym serdecznie podziękować Oliverowi Blume, Thomasowi Schäferowi oraz Zarządowi Grupy Volkswagen za zaufanie, jakim mnie obdarzyli, powierzając mi to ekscytujące wyzwanie. Jestem także niezmiernie wdzięczny Komitetowi Wykonawczemu SEAT-a i CUPRY za wyjątkowe partnerstwo i nieustanną inspirację. Wspólnie jestem pewien, że osiągniemy naprawdę niezwykłe rzeczy” – dodał.

Lider zmian z głębokimi korzeniami w Grupie Volkswagen

Z ponad 20-letnim doświadczeniem w strukturach Grupy Volkswagen, Markus Haupt pełnił kluczowe funkcje kierownicze w różnych markach i krajach. Po ukończeniu studiów w Barcelonie rozpoczął karierę w 2001 roku w firmie SEAT, szybko awansując i odgrywając istotną rolę w uruchomieniu produkcji modelu Audi Q3 w zakładzie w Martorell. Następnie kierował znaczącymi projektami produkcyjnymi, w tym platformą A0 Grupy Volkswagen w Wolfsburgu oraz uruchomieniem modelu T-Roc w Palmela, aktywnie przyczyniając się do transformacji Grupy w kierunku elektromobilności.

Zafascynowany sportami motorowymi Haupt jest Niemcem o hiszpańskich korzeniach i posiada silne, zarówno zawodowe, jak i osobiste związki z Hiszpanią. Wcześniej pełnił funkcję prezesa Volkswagen Navarra oraz dyrektora generalnego fabryki Landaben w Pampelunie, gdzie z powodzeniem wprowadził do produkcji trzeci model – po raz pierwszy w historii zakładu – zanim w 2022 roku powrócił do Barcelony.

Długofalowe plany

Jako jeden z kluczowych filarów strategicznych firmy, SEAT S.A. pozostaje skoncentrowany na dalszym rozwoju marki CUPRA, która dziś dysponuje pełną gamą modelową i cieszy się rosnącą globalną społecznością fanów. Marka sprzedała już ponad 950 000 samochodów na całym świecie i jest na dobrej drodze, by w najbliższych tygodniach przekroczyć próg miliona dostarczonych pojazdów. Markus Haupt staje na czele firmy w momencie dynamicznego wzrostu sprzedaży. W pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku SEAT S.A. odnotował wzrost sprzedaży, napędzany sukcesem CUPRY. Między styczniem a sierpniem 2025 roku marka dostarczyła 216 000 samochodów, co oznacza wzrost o 36% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku.

To tempo rozwoju utrzymuje się mimo złożonej sytuacji w branży. „Przed nami z pewnością wiele wyzwań, ale wierzę, że dzięki wspólnej wizji, zaangażowaniu w proces transformacji i zjednoczonemu zespołowi, który podąża w tym samym kierunku, osiągniemy sukces. Jesteśmy u progu ekscytujących zmian związanych z przejściem na napęd elektryczny. To przyszłość, w którą zawsze wierzyłem – i o którą będziemy walczyć z jeszcze większą determinacją” – powiedział Haupt.

CUPRA przygotowuje się obecnie do odważnych kroków poza dotychczasowe granice swojej działalności. Ogłoszenie to pojawia się w kluczowym momencie dla firmy – marka CUPRA buduje dalszy wzrost pod względem wolumenu sprzedaży, liczby rynków i rozwoju gamy modelowej. Realizując ambicję, by stać się jedną z pierwszych hiszpańskich marek o globalnym zasięgu, CUPRA zamierza umacniać swoją pozycję na kluczowych rynkach, na których już odnosi sukcesy oraz wkrótce rozszerzyć działalność o nowe, perspektywiczne regiony. Marka analizuje obecnie możliwości rozwoju na Bliskim Wschodzie – regionie, który dzięki bliskości Europy i dynamicznemu wzrostowi gospodarczemu stanowi dla CUPRY wyjątkową szansę rozwoju.

Obok marki CUPRA, SEAT pozostaje filarem strategii firmy – zarówno dziś, jak i w przyszłości. Jako jedna z najbardziej rozpoznawalnych hiszpańskich marek, z ponad 21 milionami wyprodukowanych samochodów od 1950 roku i ponad 172 700 sprzedanymi egzemplarzami w okresie styczeń–sierpień 2025, SEAT odegrał kluczową rolę w przekształceniu firmy w potęgę gospodarczą i motoryzacyjną, jaką jest dziś. Teraz marka stoi u progu nowej ery w swojej historii – wraz ze światową premierą nowych wersji swoich najpopularniejszych modeli: SEAT Ibiza i SEAT Arona.

Stoimy u początku ekscytującego, nowego rozdziału w historii SEAT S.A. Jako jedna firma z dwiema uzupełniającymi się markami jesteśmy lepiej przygotowani niż kiedykolwiek, by kształtować przyszłość mobilności – inspirując poprzez innowacje i pasję, która zawsze nas definiowała” – powiedział Haupt.