SEAT S.A. rozwija produkcję samochodów elektrycznych w Martorell
2 czerwca 2025

SEAT S.A. rozwija produkcję samochodów elektrycznych w Martorell

SEAT

SEAT S.A. kontynuuje przygotowania do produkcji samochodów elektrycznych w swojej fabryce w Martorell. W kluczowym dla procesu elektryfikacji roku firma, która przewodzi klastrowi miejskich samochodów elektrycznych w ramach Brand Group Core, osiągnęła dwa kluczowe kamienie milowe, które przybliżają ją do realizacji celu: montaż przedseryjnych systemów akumulatorów oraz rozpoczęcie przedseryjnej produkcji pierwszych elementów nadwozia przy użyciu nowej prasy PXL dla dwóch modeli elektrycznych, które będą produkowane w Martorell - począwszy od CUPRA Raval w 2026 roku, a następnie wersji produkcyjnej Volkswagena ID.2all.

  • Pierwsze przedseryjne systemy akumulatorów zjechały już z linii montażowej zakładu w Martorell.

  • Firma rozpoczęła także przedseryjną produkcję elementów nadwozia przy użyciu nowej prasy PXL.

  • Części te zostaną wykorzystane do produkcji dwóch modeli elektrycznych, które będą powstawać w Martorell od 2026 roku – najpierw CUPRA Raval, a następnie wersja produkcyjna Volkswagena ID. 2all.

  • SEAT S.A. przewodzi klastrowi miejskich samochodów elektrycznych w ramach Brand Group Core, obejmującej marki Volkswagen, Škoda, SEAT, CUPRA oraz Volkswagen Samochody Dostawcze.

  • W kluczowym dla firmy roku SEAT S.A. kontynuuje proces transformacji, którego celem jest objęcie pozycji lidera elektromobilności na Półwyspie Iberyjskim.

Start montażu w Martorell

SEAT S.A. zmontował pierwsze systemy akumulatorów w zakładzie w Martorell. Montaż tych systemów na etapie przedseryjnym pozwala firmie przetestować infrastrukturę, procesy i produkty, aby zapewnić udane uruchomienie nowych modeli elektrycznych.

Osiągnięcie tego kamienia milowego nastąpiło w mniej niż półtora roku od rozpoczęcia budowy zakładu montażu akumulatorów. Równolegle finalizowane są prace budowlane oraz instalacja niezbędnych maszyn do produkcji seryjnej. Na tym etapie proces montażu przedseryjnych akumulatorów łączy zautomatyzowane stanowiska z pracami manualnymi. Po zakończeniu inwestycji zakład będzie w pełni zrobotyzowany, a zatrudnienie wyniesie łącznie 500 osób.

Równocześnie firma buduje 600-metrowy most wyposażony w system przenośników, który umożliwi automatyczny transport akumulatorów z zakładu montażowego do hali montażu pojazdów, zapewniając płynne i zsynchronizowane z tempem produkcji dostawy.

Zakład o powierzchni 64 000 m² powstaje dzięki inwestycji o wartości 300 milionów euro. Docelowo jego maksymalna zdolność produkcyjna wyniesie 300 000 akumulatorów rocznie. Obiekt będzie wyłącznie zaopatrywał miejskie samochody elektryczne Brand Group Core produkowane w Martorell – CUPRA Raval i seryjną wersję Volkswagena ID.2all – co pozwoli SEAT S.A. zwiększyć konkurencyjność, zoptymalizować procesy logistyczne i zmniejszyć ślad węglowy.

Pierwsze elementy nadwozia CUPRA Raval wyprodukowane na nowej prasie PXL w Martorell

Kolejnym kluczowym etapem w strategii elektryfikacji SEAT S.A. jest przedseryjna produkcja pierwszych elementów nadwozia dla modelu CUPRA Raval, realizowana na nowej prasie PXL w zakładzie w Martorell. Ta nowoczesna instalacja, działająca od 2024 roku, została zaprojektowana z myślą o optymalizacji produkcji i umożliwia wytwarzanie dużych komponentów z wyjątkową wydajnością – osiągając do 15 uderzeń na minutę i zdolność tłoczenia na poziomie 4 milionów części rocznie.

Podobnie jak w przypadku systemów akumulatorowych, przedseryjna produkcja miejskich samochodów elektrycznych w Martorell umożliwia SEAT S.A. dostosowanie infrastruktury, procesów i produktów do wymagań produkcji seryjnej. Zintegrowany proces obejmuje wszystkie etapy cyklu produkcyjnego – od tłoczenia w dziale pras, przez nadwoziownię i lakiernię, aż po końcowy montaż i kontrolę jakości. Celem jest optymalizacja każdego z etapów i zapewnienie sprawnego uruchomienia seryjnej produkcji, które zaplanowano na 2026 rok.

SEAT S.A. na czele produkcji miejskich samochodów elektrycznych grupy Brand Group Core

Dzięki osiągniętym postępom SEAT S.A. stawia kolejny krok w realizacji swojej strategii, której celem jest objęcie roli lidera produkcji miejskich samochodów elektrycznych dla Brand Group Core koncernu Volkswagen. Firma znajduje się w kluczowym momencie procesu elektryfikacji i nadal przewodzi projektowi Future: Fast Forward wspólnie z Grupą Volkswagen – jednej z największych inwestycji przemysłowych w historii Hiszpanii, realizowanej we współpracy z partnerami projektu. W 2025 roku SEAT S.A. zamierza nadal promować zrównoważoną mobilność, dążąc do tego, by uczynić z Hiszpanii europejskie centrum elektromobilności.

CUPRA Raval – samochód nowej generacji

W 2026 roku CUPRA wprowadzi na rynek model CUPRA Raval – miejski samochód elektryczny, który ma wynieść markę poza dotychczasowe granice. CUPRA Raval została zaprojektowana i stworzona z myślą o bardziej buntowniczym, elektrycznym świecie. Nowy model opiera się na platformie MEB Grupy Volkswagen i oferuje napęd na przednią oś. Dzięki temu emocjonującemu i dostępnemu pojazdowi CUPRA chce udowodnić, że jazda samochodem elektrycznym wcale nie musi być nudna.