SEAT S.A. stawia czoła wyzwaniom w pierwszej połowie 2025 roku, zyskuje rozpęd w drugim kwartale
Pierwsze sześć miesięcy 2025 roku było dla SEAT S.A. okresem pełnym wyzwań, co odzwierciedlają wyniki finansowe firmy za pierwsze półrocze. Na osiągnięte rezultaty wpłynęły cztery kluczowe czynniki: zmiany w strukturze sprzedaży, unijne cła na model CUPRA Tavascan produkowany w Chinach, rosnące koszty materiałów oraz nasilająca się konkurencja na kluczowych rynkach. Dodatkowo, wyniki częściowo obciążyła zaplanowana, tymczasowa redukcja produkcji w fabryce w Martorell, związana z przygotowaniami do uruchomienia produkcji miejskich samochodów elektrycznych Grupy Volkswagen w 2026 roku.
Firma SEAT S.A. osiągnęła lepsze wyniki w drugim kwartale mimo utrzymujących się wyzwań w branży.
Wprowadzono działania na rzecz poprawy rentowności w drugiej połowie roku, koncentrując się na jakości marży, kontroli kosztów i maksymalnym wykorzystaniu potencjału poszerzonej gamy modeli.
Dostawy w pierwszej połowie 2025 roku wzrosły o 1,7% do 302 600 pojazdów; sprzedaż samochodów elektrycznych (BEV) ponad dwukrotnie wyższa rok do roku.
CUPRA osiągnęła rekordowy wynik w pierwszym półroczu, sprzedając 167 600 pojazdów; zbliża się do granicy 1 miliona sprzedanych aut.
Na wyniki firmy w pierwszym półroczu miały między innymi cła unijne nałożone na model CUPRA Tavascan, rosnące koszty materiałów i nasilająca się konkurencja.
— Pierwsze półrocze 2025 roku potwierdziło trudne warunki, których się spodziewaliśmy — mówi Markus Haupt, tymczasowy CEO marek SEAT i CUPRA. — Rosnąca konkurencja oraz unijne cła importowe na CUPRĘ Tavascan miały istotny wpływ na wyniki SEAT S.A. Prowadzimy jednak konstruktywny dialog z Komisją Europejską i jesteśmy przekonani, że wkrótce uda się wypracować korzystne rozwiązanie.
Patrik Andreas Mayer, wiceprezes SEAT S.A. ds. finansów i IT, dodaje: — Wyzwania, z którymi się mierzymy, wpisują się w szerszy kontekst trudności w całej branży motoryzacyjnej. Choć wpłynęły one na nasze wyniki za pierwsze półrocze, niezmiennie koncentrujemy się na długofalowej strategii opartej na elektryfikacji, transformacji i rozwoju marki CUPRA.
Gotowi na kolejne wyzwania
Pomimo presji rynkowej, wyniki finansowe SEAT S.A. w drugim kwartale 2025 roku uległy poprawie. Zysk operacyjny wzrósł z 5 mln euro w Q1 do 38 mln euro w Q2, co oznacza wzrost o 33 mln euro i sygnalizuje pozytywny trend oraz lepsze perspektywy na drugą połowę roku.
— Jesteśmy przekonani, że potrafimy skutecznie stawić czoła nadchodzącym wyzwaniom — kontynuuje Markus Haupt. — Dysponujemy silnym i zróżnicowanym portfolio produktów, w tym pełną gamą siedmiu modeli marki CUPRA, co daje nam solidne podstawy do dalszego wzrostu. Konsekwentnie realizujemy strategię elektryfikacji — przewodzimy projektowi miejskich samochodów elektrycznych dla Grupy Volkswagen i przygotowujemy się do rozpoczęcia produkcji oraz premiery modelu CUPRA Raval w 2026 roku. To kluczowy moment dla naszej firmy i krok w stronę demokratyzacji elektromobilności w Europie.
— W drugiej połowie roku skupiamy się na poprawie jakości marży, ścisłej kontroli kosztów i maksymalnym wykorzystaniu potencjału poszerzonej gamy modelowej — dodaje Patrik Andreas Mayer. — Lepsze wyniki w drugim kwartale pokazują, że obraliśmy właściwy kierunek i wierzymy, że uda nam się utrzymać ten pozytywny kurs.
Rekordowy wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych
SEAT S.A. zwiększył ogólną liczbę dostaw o 1,7% do 302 600 pojazdów (wobec 297 400 w H1 2024), pomimo planowanego, tymczasowego ograniczenia produkcji modeli SEAT i CUPRA w fabryce Martorell (244 700 sztuk vs. 291 600 w H1 2024), związanego z przygotowaniami do uruchomienia miejskich samochodów elektrycznych. Spodziewane jest, że poziom produkcji wróci do normy w drugiej połowie roku, co pozwoli zbliżyć się do wyników z 2024 roku — to dowód na operacyjną siłę i elastyczność firmy.
Najlepiej sprzedającym się modelem w pierwszym półroczu 2025 roku pozostaje CUPRA Formentor — 54 700 dostarczonych egzemplarzy. Sprzedaż zelektryfikowanych pojazdów (PHEV i BEV) wzrosła o 76,1%, przy czym liczba dostarczonych pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) wzrosła o imponujące 105,3%. To efekt rosnącego popytu na modele CUPRA Born i Tavascan, który potwierdza skuteczność realizowanej strategii elektryfikacji.
CUPRA – prawdziwie globalna marka
W pierwszej połowie 2025 roku marka CUPRA kontynuowała dynamiczny rozwój, opierając się na pełnej gamie siedmiu modeli wprowadzonych na rynek w ciągu ostatnich siedmiu lat. CUPRA osiągnęła najlepszy wynik w historii dla pierwszego półrocza — od stycznia do czerwca 2025 roku dostarczyła 167 600 pojazdów, co oznacza wzrost o 33,4% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Od momentu powstania w 2018 roku CUPRA dostarczyła już ponad 900 000 samochodów na całym świecie i jest na dobrej drodze, by w nadchodzących miesiącach przekroczyć próg 1 miliona sprzedanych aut.
Jednak ze względu na utrzymujące się trudności w branży motoryzacyjnej oraz zmieniającą się dynamikę rynkową, marka zdecydowała się strategicznie przesunąć planowany debiut na rynku amerykańskim, który pierwotnie planowano na 2030 rok.
Sven Schuwirth, wiceprezes SEAT S.A. ds. sprzedaży, marketingu i obsługi posprzedażowej, podkreślił elastyczne podejście marki: — Nie rezygnujemy z wejścia na rynek USA, jedynie przesuwamy ten krok w czasie. Będziemy uważnie śledzić sytuację rynkową w nadchodzących latach, by wybrać najlepszy moment i strategię zgodną z długofalową wizją CUPRY. Tymczasem zamierzamy wykorzystać dotychczasową dynamikę wzrostu na kluczowych rynkach oraz wejść na nowe, perspektywiczne rynki, poszerzając nasz globalny zasięg.
Globalne warunki rynkowe prawdopodobnie pozostaną wymagające również w drugiej połowie 2025 roku, dlatego niezbędne będą elastyczność i odporność. Mimo to SEAT S.A. pozostaje wierny swoim strategicznym priorytetom i jest pewien swojej zdolności do adaptacji w zmieniającym się otoczeniu motoryzacyjnym.
Styczeń–czerwiec 2025 – dane finansowe i sprzedażowe SEAT S.A.
Przychody ze sprzedaży: 7,6 miliarda euro (spadek o 2,0%)
Zysk operacyjny: 38 milionów euro (spadek o 90,6%)
Rentowność sprzedaży (Return on Sales): 0,5% (spadek o 4,7 p.p.)
Dostawy SEAT S.A. ogółem: 302 600 pojazdów (wzrost o 1,7%)
Dostawy marki CUPRA: 167 600 pojazdów (wzrost o 33,4%)
Dostawy marki SEAT: 135 000 pojazdów (spadek o 21,4%)