SEAT Sport: 40 lat pasji, wyścigów i tytułów mistrza
3 kwietnia 2025

SEAT Sport: 40 lat pasji, wyścigów i tytułów mistrza

SEAT

Marka SEAT ma w swoim dorobku legendarne modele, które podbiły serca kierowców – w tym również te o sportowym charakterze. Na tym jednak przywiązanie marki do szybkiej jazdy wcale się nie kończy. Firma od dekad aktywnie angażuje się w rozwój motorsportu poprzez projektowanie i budowanie pojazdów wyścigowych oraz uczestnictwo w zawodach. Pomaga jej w tym spółka CUPRA Racing, wcześniej znana jako SEAT Sport (będąca z kolei następczynią SEAT Special Vehicles), która w tym roku obchodzi swoje 40-lecie.

  • SEAT Sport to spółka powstała w 1985 roku, by reprezentować hiszpańską markę w rajdach samochodowych, a także rozwijać portfolio sportowych modeli SEAT-a.

  • W swojej 40-letniej historii zespół dwukrotnie zdobywał mistrzostwo świata konstruktorów i kierowców WTCC, wielokrotnie stawał też na podium w ramach Mistrzostwa Hiszpanii oraz innych zawodów

  • Zespół na przestrzeni lat stworzył kultowe niemal, usportowione warianty popularnych modeli, w tym Ibizy czy Toledo.

  • W 2018 r. SEAT Sport został oficjalnie zastąpiony przez CUPRA Racing, który z sukcesami działa do dziś.

Od wyścigów rajdowych…

Nim w 1985 roku nastała era SEAT Sport za reprezentowanie hiszpańskiej marki w rajdach samochodowych odpowiedzialny był od 1971 roku oddział SEAT Special Vehicles. Niezależnie od nazwy, cel zespołu był taki sam – projektować i tworzyć modele wyścigowe, a zdobytą w ten sposób wiedzę wykorzystywać także w budowaniu modeli popularnych.

Marka niemal od razu utworzyła tzw. Formułę Narodową (Fórmula Nacional), przemianowaną następnie na F1430 – jej nowa nazwa pochodziła od wariantu silników marki SEAT, czyli właśnie 1430, w które wyposażone były samochody. Pierwszym oficjalnym rajdem zespołu było Luis de Baviera Criterium w 1972 roku, w którym wystawiony został model 124-1600, a kilka miesięcy później zdecydowano się na udział w Rajdowych Mistrzostwach Hiszpanii z dwoma samochodami – modelem SEAT 124 (tzw. Pamplona) kierowanym przez Salvadora Cañellas Guala oraz modelem 1430 prowadzonym przez Manuela Juncosa. Co ciekawe, spośród 10 załóg, to właśnie zespół SEAT zajął dwa pierwsze miejsca.

Był to początek długiej listy sukcesów marki: w latach 70. łącznie zdobyła ona aż 7 razy Mistrzostwo Hiszpanii. W tym czasie SEAT Special Vehicles wziął także udział w 104 rajdach, wygrał 39 i zdobył 96 miejsc na podium, a w klasie Touring hiszpańska marka zdobyła aż 11 tytułów w latach 1979-1983.

W 1985 r. SEAT Special Vehicles został zlikwidowany, jednak na jej miejsce utworzono nową spółkę, która miała kontynuować sportowy dorobek marki. Tak powstał SEAT Sport – zespół, który na swoich pierwszych mistrzostwach świata w 1995 r. wystawił do wyścigu Ibizę i w turnieju 2L World Championship aż trzykrotnie stanął na najwyższym podium.

Od końcówki lat 80. zespół SEAT Sport jeszcze mocniej zainteresował się rajdami z serii WRC – specjalnie z myślą o Rajdowych Mistrzostw Świata powstał usportowiony wariant modelu Córdoba z silnikiem R4 2.0 l turbo o mocy 315 KM. Tym samym hiszpański koncern motoryzacyjny stał się kolejnym producentem klasyfikowanym w tych zawodach – z powodzeniem startował w nich do 2001 r., trzykrotnie zajmując najwyższą lokatę.

… po starcia samochodów turystycznych

Wyścigi niejedno mają jednak imię. Na początku XXI wieku zespół SEAT Sport kończy swoją przygodę z serią WRC, ale wkrótce wkracza w świat zawodów samochodów turystycznych European Touring Car Championship (ETCC). Powstaje wówczas model Toledo Cupra Mk2, z którym kierowcy odnosili pojedyncze zwycięstwa. Większe sukcesy przyszły w 2008 r., kiedy Yvan Muller wywalczył tytuł mistrza kierowców World Touring Car Championship (nowa odsłona ETCC, powstała w 2005 r.), a hiszpański zespół zajął najwyższą notę w klasyfikacji producentów. Rok później udało się powtórzyć ten wyczyn, przy czym na pierwszym miejscu podium stanął wówczas Gabriele Tarquini.

W 2009 roku SEAT wycofał się z WTCC, jednak po kilku latach powrócił jako dostawca silników dla zespołów rajdowych. Sześć lat później SEAT Sport został oficjalnie zastąpiony przez Cupra Racing, który kontynuuje bogatą historię zaangażowania marki SEAT w świat motorsportu, także w jego zelektryfikowanej wersji.